Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Budou se díky Kodani snižovat emise z letecké a námořní dopravy?

12. 12. 2009 12:32:08
Další důležitou oblastí, která má být obsažena v nové klimatické dohodě, je problematika snižování emisí CO2 v mezinárodní námořní a letecké dopravě. EU společně s několika dalšími ekonomicky vyspělými i rozvojovými státy aktivně iniciuje hledání řešení této důležité problematiky.

V současnosti sektory námořní a letecké dopravy tvoří přibližně 6% z celosvětových emisí. Přestože podíl těchto emisí je výrazně nižší než například podíl energetického sektoru, vyznačují se sektory letecké a námořní dopravy rychlým a dlouhodobým nárůstem emisí skleníkových plynů. Od roku 1990 oba sektory své emise téměř zdvojnásobily a jejich budoucí meziroční růst je dále odhadován přibližně na 4%. Celosvětově letectví a námořní doprava ročně produkuje stejné množství emisí CO2 jako Velká Británie a Francie. Navíc nežádoucím efektem neregulovaných emisí z letectví a námořní dopravy je významné minimalizování dosaženého snížení emisí v ostatních, již regulovaných, sektorech hospodářství.

Současná situace mezinárodního vyjednávání je dlouhodobě složitá a kompromis se rýsuje velice pomalu, a to z důvodu rozdílných zájmů a požadavků jednotlivých stran. Kamenem úrazu je i samotný Kjótský protokol (Protokol), který uvádí, že pouze ekonomicky vyspělé státy uvedené v Příloze 1 Protokolu mají dosáhnout prostřednictvím Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní námořní organizace (IMO) redukce emisí z těchto sektorů. Tímto narážíme na jeden z nepřekonatelných problémů. Pro ekonomicky vyspělé státy je tato myšlenka zcela nepřijatelná, protože redukce emisí pouze u dopravců z vyspělých států by vedla k jejich znevýhodnění na mezinárodních trzích. Zároveň by takový postup nepřinesl ani kýžený výsledek, jelikož např. 70% všech zámořských obchodních plavidel je registrováno právě v rozvojových zemích.

Organizace ICAO i IMO velice dobře znají mezinárodní prostředí, a proto při implementaci jakýchkoliv opatření používají jiné principy diferenciace mezi dopravci, než je princip CBDR (common but differentiated responsibility), který je používán v UNFCCC. Ten stanovuje především rozdílené povinnosti rozvojovým a ekonomicky vyspělým státům. Jinými slovy ekonomicky vyspělé státy mají v současném režimu povinnost snižovat emise na základě pevných cílů, kdežto rozvojové země k tomu nikdo nenutí. Toto slabé místo je zneužíváno některými zeměmi, které v této oblasti nechtějí dosáhnout žádného pokroku. V praktickém provedení pak tyto státy, které jsou zároveň stranami Úmluvy OSN, ICAO i IMO blokují jednání ve všech zmíněných organizacích, kde během jednání UNFCCC požadují řešení této problematiky v ICAO a v IMO, zatímco na jednání ICAO a IMO pro změnu požadují aplikaci principu CBDR. Výsledkem výše popsaného počínání je “krásný“ příklad „mezi-organizačního ping pongu“, jehož důsledkem je, že od doby vstupu Protokolu v platnost se nepodařilo dohodnout jakékoliv opatření redukující emise z letecké a námořní dopravy.

Evropská unie se současnou situaci snaží vyřešit způsobem, který by zavazoval všechny strany Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu snižovat emise z mezinárodní námořní a letecké dopravy. Mimo jiné EU také prosazuje stanovení konkrétních emisních cílů. Konkrétně 10ti procentní snížení emisí v sektoru letectví a 20ti procentní snížení emisí v námořní dopravě do roku 2020. Přestože jsou zájmy jednotlivých stran stále velmi rozdílné, daří se ve vyjednání postupně pokračovat. Z původních sedmi navržených variant řešících tuto problematiku, zůstává po dnešním jednání pouze jedna, která sice stále obsahuje protichůdné elementy, ale doufejme, že se během následujících dnů podaří najít společný kompromis, který nepovede k opakování současné nežádoucí situace.

V neposlední řadě bych chtěl čtenáře informovat, že se delegace MŽP účastnící se klimatické konference v Kodani rozhodla, kompenzovat z vlastních prostředků své emise za let Praha - Kodaň (a zpět) prostřednictvím programu, který je dostupný na stránkách http://www.jpmorganclimatecare.com/. Tým MŽP vyprodukoval dle emisní kalkulačky něco přes tunu a půl emisí oxidu uhličitého. "Za tunu CO2 se přitom kalkuluje tržní cena, která je v současnosti přibližně 10 liber. Cena offsetingu emisí jednoho delegáta vychází v přepočtu na symbolických 40 Kč. Takto získané finanční prostředky budou použity na různorodé projekty v rozvojových zemích. Více informací naleznete na výše přiložené webové stránce.

Aleš Hilčer, člen delegace ČR

Autor: Klima Kodaň 2009 | sobota 12.12.2009 12:32 | karma článku: 0.00 | přečteno: 1393x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Eva Hauserová

O stromech trochu příliš populárně

Kniha Petera Wohllebena Tajný život stromů je prý světovým bestsellerem. Pro mě bylo poněkud těžké se do ní začíst, a to pro její pouťově-vyvolavačský tón. Přitom její obsah vůbec není špatný!

23.6.2017 v 8:49 | Karma článku: 7.36 | Přečteno: 189 | Diskuse

Eva Hauserová

EKO a EZO

Pozoruju, že často bývají sdružovány a spojovány činnosti a záležitosti orientované ekologicky a „ezotericky“. To dávám do uvozovek, protože definice ezoterična může být různá. Každopádně: proč se to vůbec děje?

22.6.2017 v 8:17 | Karma článku: 6.69 | Přečteno: 204 | Diskuse

Jan Ferenc

Voda je jen pro někoho

Tancem zhruba ve stovce měst se budou lidé snažit upozornit na nedostatek vody. Nedostatek nikoliv u nás, ale v řadě míst především tzv. třetího světa, kde kvůli němu denně umírají lidé včetně dětí.

21.6.2017 v 16:34 | Karma článku: 8.81 | Přečteno: 397 | Diskuse

Nikola Ptáčková

Rychlá dráha nebude rychle

Tak nám začala oprava Negrelliho viaduktu, paní Müllerová... Jeden by řekl zaplaťbůh, vzhledem k tomu, že viadukt byl uveden do provozu již v roce 1850, ale nešť.

17.6.2017 v 9:31 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 287 | Diskuse

Lucie Hlavinková

Ať žiješ v zajímavých časech!

Existuje prý čínské přísloví, nejhorší kletba, kterou můžete uvrhnout na svoje nepřátele: „Ať žiješ v zajímavých časech!“

15.6.2017 v 14:42 | Karma článku: 14.85 | Přečteno: 524 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2176
Delegace zastupující Českou republiku na klimatickém summitu OSN v Kodani 7. - 18. prosince 2009. Členové delegace jsou experti na problematiku změny klimatu z ministerstva životního prostředí. Vyjednávací tým vede Pavel Zámyslický, ředitel odboru změny klimatu MŽP. Vedoucím delegace je předseda vlády ČR Jan Fischer, mezi členy delegace dále patří např. Martin Bursík, Bedřich Moldan, Libor Ambrozek či Jan Dusík, ministr životního prostředí.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.