Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Budou se díky Kodani snižovat emise z letecké a námořní dopravy?

Další důležitou oblastí, která má být obsažena v nové klimatické dohodě, je problematika snižování emisí CO2 v mezinárodní námořní a letecké dopravě. EU společně s několika dalšími ekonomicky vyspělými i rozvojovými státy aktivně iniciuje hledání řešení této důležité problematiky.

V současnosti sektory námořní a letecké dopravy tvoří přibližně 6% z celosvětových emisí. Přestože podíl těchto emisí je výrazně nižší než například podíl energetického sektoru, vyznačují se sektory letecké a námořní dopravy rychlým a dlouhodobým nárůstem emisí skleníkových plynů. Od roku 1990 oba sektory své emise téměř zdvojnásobily a jejich budoucí meziroční růst je dále odhadován přibližně na 4%. Celosvětově letectví a námořní doprava ročně produkuje stejné množství emisí CO2 jako Velká Británie a Francie. Navíc nežádoucím efektem neregulovaných emisí z letectví a námořní dopravy je významné minimalizování dosaženého snížení emisí v ostatních, již regulovaných, sektorech hospodářství.

Současná situace mezinárodního vyjednávání je dlouhodobě složitá a kompromis se rýsuje velice pomalu, a to z důvodu rozdílných zájmů a požadavků jednotlivých stran. Kamenem úrazu je i samotný Kjótský protokol (Protokol), který uvádí, že pouze ekonomicky vyspělé státy uvedené v Příloze 1 Protokolu mají dosáhnout prostřednictvím Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Mezinárodní námořní organizace (IMO) redukce emisí z těchto sektorů. Tímto narážíme na jeden z nepřekonatelných problémů. Pro ekonomicky vyspělé státy je tato myšlenka zcela nepřijatelná, protože redukce emisí pouze u dopravců z vyspělých států by vedla k jejich znevýhodnění na mezinárodních trzích. Zároveň by takový postup nepřinesl ani kýžený výsledek, jelikož např. 70% všech zámořských obchodních plavidel je registrováno právě v rozvojových zemích.

Organizace ICAO i IMO velice dobře znají mezinárodní prostředí, a proto při implementaci jakýchkoliv opatření  používají jiné principy diferenciace mezi dopravci, než je princip CBDR (common but differentiated responsibility), který je používán v UNFCCC. Ten stanovuje především rozdílené povinnosti  rozvojovým a ekonomicky vyspělým státům. Jinými slovy ekonomicky vyspělé státy mají v současném režimu povinnost snižovat emise na základě pevných cílů, kdežto rozvojové země k tomu nikdo nenutí. Toto slabé místo je zneužíváno některými zeměmi, které v této oblasti nechtějí dosáhnout žádného pokroku. V praktickém provedení pak tyto státy, které jsou zároveň stranami Úmluvy OSN, ICAO i IMO blokují jednání ve všech zmíněných organizacích, kde během jednání UNFCCC požadují řešení této problematiky v ICAO a v IMO, zatímco na   jednání ICAO a IMO pro změnu požadují aplikaci principu CBDR. Výsledkem výše popsaného počínání je “krásný“ příklad „mezi-organizačního ping pongu“, jehož  důsledkem je, že od doby vstupu Protokolu v platnost se nepodařilo dohodnout jakékoliv opatření redukující emise z letecké a námořní dopravy.
Evropská unie se současnou situaci snaží vyřešit způsobem, který by zavazoval všechny strany Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu snižovat emise z mezinárodní námořní a letecké dopravy. Mimo jiné EU také prosazuje stanovení konkrétních emisních cílů. Konkrétně 10ti procentní snížení emisí v sektoru letectví a 20ti procentní snížení emisí v námořní dopravě do roku 2020. Přestože jsou zájmy jednotlivých stran stále velmi rozdílné, daří se ve vyjednání postupně pokračovat. Z původních sedmi navržených variant řešících tuto problematiku, zůstává  po dnešním jednání pouze jedna, která sice stále obsahuje protichůdné elementy, ale doufejme, že se během následujících dnů podaří najít společný kompromis, který nepovede k opakování současné nežádoucí situace.
V neposlední řadě bych chtěl čtenáře informovat, že se delegace MŽP účastnící se klimatické konference v Kodani rozhodla, kompenzovat z vlastních prostředků své emise za let Praha - Kodaň (a zpět) prostřednictvím programu, který je dostupný na stránkách http://www.jpmorganclimatecare.com/. Tým MŽP vyprodukoval dle emisní kalkulačky něco přes tunu a půl emisí oxidu uhličitého. "Za tunu CO2 se přitom kalkuluje tržní cena, která je v současnosti přibližně 10 liber. Cena offsetingu emisí jednoho delegáta vychází v přepočtu na symbolických 40 Kč. Takto získané finanční prostředky budou použity na různorodé projekty v rozvojových zemích. Více informací naleznete na výše přiložené webové stránce.

Aleš Hilčer, člen delegace ČR

Autor: Petra Roubíčková | sobota 12.12.2009 12:32 | karma článku: 5,12 | přečteno: 1426x
  • Další články autora

Petra Roubíčková

Barackova Mission Impossible

Lídry téměř 120 světových států uvítal v Kodani mráz a sníh. O nic příznivější podmínky je však nečekají ani uvnitř Bella Centra, kde se odehrávají poslední hodiny světového klimatického summitu.

18.12.2009 v 13:38 | Karma: 8,53 | Přečteno: 2543x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petra Roubíčková

Jednání v Kodani uvízla na mrtvém bodě, prezidentka složila funkci

Poslední hodiny v Kodani nevěští nic dobrého pro budoucí výsledek celého summitu. Už jenom pár hodin zbývá do závěrečného pátečního setkání hlav států, které má potvrdit společné úsilí 193 států bojovat s negativními dopady změny klimatu po roce 2012.

16.12.2009 v 22:00 | Karma: 12,07 | Přečteno: 4408x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petra Roubíčková

Diverzantem v Kodani: planeta může být modrá i zelená

Když mě prezident Václav Klaus uváděl před dvěma týdny do funkce ministra životního prostředí, pravil, že je spokojen s tím, že stejně kodaňská konference nic podstatného nerozhodne, tudíž se mojí účasti na ní neobává. Jsem tady v Kodani třetí den a mám lehkou schizofrenii - čím dál víc se totiž cítím součástí globálního společenství, které má za cíl udělat skutečný krok pro budoucnost lidstva: omezit globální změny klimatu.

16.12.2009 v 10:48 | Karma: 15,17 | Přečteno: 2213x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petra Roubíčková

Den lesů na summitu v Kodani

Rok 2009 je zřejmě nejdůležitějším rokem pro světové lesy v historii. S tímto mottem začal v neděli 13.12. v Kodani Den lesů 3 (Forest Day 3). Dny lesů jsou pořádány u příležitosti konání klimatických konferencí (COP) Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (UNFCCC) každoročně od roku 2007, kdy proběhl první takový den - Den lesů 1 na Bali při COP 13. Kodaňský Den lesů 3 pořádalo Mezinárodní centrum pro lesnický výzkum (CIFOR) s Partnerstvím pro spolupráci v lesnictví (CPF), což je sdružení 14 mezivládních organizací a mezinárodních vědeckých institucí. Den lesů 3 podpořila také dánská vláda.

16.12.2009 v 9:41 | Karma: 9,55 | Přečteno: 1747x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Petra Roubíčková

Bella centrum se otřásá v základech

Je pondělní ráno a do kodaňského Bella centra, kde se už týden odehrává největší klimatická konference v historii, se valí nové tisíce delegátů a centrum se otřásá v základech. Doprava nestíhá, autobusy jsou přeplněné a u vchodu se tvoří stometrové fronty. Česká delegace, kterou již posílil i ministr životního prostředí Jan Dusík dobíhá doslova na poslední chvíli, ale stíhá začátek EU koordinace v půl deváté. Později se dozvídáme, že dnes odpoledne byla překročena denní maximální povolená kapacita 15000 delegátů a organizátoři zastavili vydávání nových registrací, což na vlastní kůži pocítil i jeden z českých delegátů, který se po několikahodinovém čekání dovnitř prostě nedostal.

14.12.2009 v 20:33 | Karma: 11,60 | Přečteno: 1763x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2182x
Delegace zastupující Českou republiku na klimatickém summitu OSN v Kodani 7. - 18. prosince 2009. Členové delegace jsou experti na problematiku změny klimatu z ministerstva životního prostředí. Vyjednávací tým vede Pavel Zámyslický, ředitel odboru změny klimatu MŽP. Vedoucím delegace je předseda vlády ČR Jan Fischer, mezi členy delegace dále patří např. Martin Bursík, Bedřich Moldan, Libor Ambrozek či Jan Dusík, ministr životního prostředí.